11 Nisan 2014 Cuma

Serife Anne'nin Tavsiyeleri ;)

Annenin Tavsiyeleri

Çocuk gelişimi ile ilgili ne kadar kitap okunursa okusun, çocuk büyütürken kazanılan deneyimler bambaşkadır bence. Her çocuk aynı olmayabilir ama işte size 3,5 yaşında kızı olan Şerife Anne’nin tavsiyeleri:


YEMEK: Öncelikle 6. aydan sonra bebeğiniz sizin masada yemek yediğinizi görmeli ve yemeğin masada yenilmesi gerektiğini öğrenmelidir. Sonraki dönemde yemek alışkanlığı edinmesi için bu çok önemli.

NİNNİ SÖYLEMEK: Bebeğinizi ninni söyleyerek uyutuyorsanız, ona arada sırada sizin sevdiğiniz şarkıları da söyleyebilirsiniz. Büyüyüp konuşmaya başladığında o şarkıları ezbere bildiğini fark edince  çok mutlu olacaksınız. Mesela ben Bahar’ı beşiğinde sallarken aynı ninnileri söylemekten sıkıldığımda ona “Çanakkale Türküsü (Çanakkale içinde aynalı çarşı…)” ya da türk sanat müziği “Yalnız Benim İçin Bak Yeşil Yeşil” şarkısını söyledim. Şimdi o şarkıları ezbere biliyor. Ufacık çocuk TSM söylüyor, ne güzel değil mi! :) Onun dışında bir çizgi filmde (Damlanın Dolabı) gökkuşağı renklerini “kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, lacivert, mor” şeklinde sayıyorlardı. Ben de yatmadan önce renkleri sırasıyla saydım. Birkaç gün sonra Bahar’ın da aynı sıra ile gökkuşağı renklerini sayabildiğini gördüm. Çocukların öğrenme hızı o kadar yüksek ki ingilizce şarkıları bile hemen ezberliyorlar. Benden söylemesi :)

DUA: Çocuklara Allah inancını öğretmek amaçlı yatmadan önce dua etmeyi öğretin. “Allahım sana şükürler olsun.” diyor Bahar mesela ve “yattım sağıma, döndüm soluma, Melekler şahidimdir, Allah huzurunda”  diyerek amin yapıyor. Bu aralar da “Allahım beni, annemi, babamı ve babaannemi koru.” diyor. (ev halkının tamamını sayıyor. :) )

MİSAFİR UĞURLAMA: Genelde eve gelen misafir uğurlanırken çocuklar ağlamaya başlar. O nedenle çocuklara çaktırmadan evden çıkma telaşı yaşanır. Bence bunun tam tersi yapılmalı. Çocuk, kapıda giden kişiye “güle güle” demeyi öğrenmeli. Mesela biz Bahar ile giden kişiye “güle güle” deriz mutlaka. İlk zamanlar Bahar da ağlıyordu ama sonrasında o da misafir uğurlamayı öğrendi. (2 yaş)

EVDEN AYRILMA: Mesela en basiti  kış aylarında pazara giderken Bahar’ı babaannesine bıraktığımızda arkamızdan ağlıyordu ama biz her zaman ona açıklama yaparak evden çıkıyorduk. Pazardan gidip bir şeyler almamız gerektiğini, onun sevdiği mesela muz alacağımızı ve bir saat içinde hemen geri geleceğimizi izah ediyorduk. Şimdi alıştı , bizi kendisi uğurluyor. (3 yaş)

MARKETE GİDERKEN: Markete gitmeden önce çocuğunuzla abur cuburların dişleri çürüttüğü ve sağlığa zararlı olduğu ile ilgili konuşun. Gofretlerin ve cipslerin içindekileri önce siz okuyun, bilinçlenin. İçinde zararlı şeylerin olduğunun önce siz farkına varın. Sonra da ona bu durumu izah edin. Çocuk sütleri, yoğurtları tabi ki arada sırada alınabilir hatta küçük bir çikolata da ödül olarak verilebilir ama cips kesinlikle yasaklanmalı bence.

ABUR CUBUR: Ben Bahar’a canı tatlı çektiğinde birlikte evde kek, kurabiye yapabileceğimizi söylüyorum. Diğer bisküvilerin içerisinde bizim koyduğumuz gibi güzel şekerlerin konmadığını ve yağın bizim evde kullandığımız yağdan kötü olduğunu söylüyorum. Çocuk bu tabi reklamlarda gördüklerinden etkileniyor ama benim de neden onları almadığımı bildiği için ısrarcı olmuyor, istemiyor.

YEMEK BİLGİLERİ: Çocuklarınıza yedikleri yemeklerin içindeki vitaminleri öğretin. Sütte kalsiyum var, kalsiyum kemikleri güçlendirir, boyunu uzatır. Yumurtada protein var, ıspanakta demir var… bunlar senin büyümene yardımcı olur. Ya da birlikte kek yaparken içine neler konulur, tek tek sayın.

ÇAMAŞIR ASMA: Çamaşır asarken çocuğunuzun size mandal ya da çamaşır vermesi için ondan yardım isteyin.

ÇİÇEK  SULAMA: Evdeki çiçeği sulama görevi haftada bir sizin gözetiminizde onun görevi olsun.

ALIŞ-VERİŞ: Alış verişe gittiğinizde her şeyi alamayacağınızı bilsin, pahalı olan şeyler için paranızın yetmediğini ve o nedenle işe gidip daha çok çalışmanız gerektiğini izah edin mutlaka.

EMNİYET KEMERİ: Arabada mutlaka emniyet kemeri takmasını söyleyin. Kaza sırasında kemer takmazsa neler olabileceğini anlatın. Mesela ben arkada otursam bile kızıma örnek olmak için kemerimi her zaman takarım.

KUPON BİRİKTİRME: Gazete ile kupon biriktirin. Sabretmeyi öğrenmeleri için mükemmel bir yöntem.

KİTAP ALIN: Hediye olarak kitap alın. Bir çocuk çikolata aldığınızdaki mutluluğunu kitap aldığınızda da gösterecektir. Alışveriş merkezine gittiğinizse kitapçıya girin ve istediği kitabı seçmesine izin verin. Pahalı olmamak kaydıyla tabi. :)

Tabi bu deneyimler 3,5 yaşına kadar olan deneyimler, sonrasını ben de daha bilmiyorum kısmetse yaşayarak öğreneceğim. :) Buraya kadar paylaştıklarım işinize yararsa ne mutlu banaaa!

Okula alıştırma konusunda deneyim sahibi olanlar, bana fikir verirlerse çok mutlu olurum.



Sevgiler,


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder